Geonapló

Nyilvános, de nem annyira. MOLNÁR GUSZTÁV blogja

Egy kis teória

Hozzászólás

Február 1.

Einsteintól egyszer megkérdezte egy barátja, hogy hisz-e Istenben. „Add meg az Isten definícióját” – válaszolta.

Erre én a következőket mondtam (volna), Pascal után szabadon: „Ha annak az esélye, hogy Isten létezik, egy a végtelenhez, akkor a világegyetem nagy szerencsejátékán tétnek őt kell megtennünk.” (Vö. Pascal és a tragikus világszemlélet, in: Alternatívák könyve, I. 12.)

Február 13.

A tömegek lázadása után következik az elitek lázadása. A társadalmak totális kettéhasadása. Nem totális atomizálódás vagy anarchia. Nem. Hanem állóháború (à la Verdun) a plebs és az elitek között. És ebben a háborúban a demokrácia a tömegeknek kedvez. Legalábbis annyiban, hogy ők választhatják ki és -meg azt a vezért, akinek hajlandóak engedelmeskedni. Nemrég közölte újra az Economist Karl Popper 1989-es cikkét a demokráciáról. Annak idején (a Magyar Napló szerkesztőségében ülve olvastam egyszusszra el) kijózanító hatást tett rám. Most még nem olvastam újra, de akkor ez a cikk azt jelentette nekem, hogy „a demokrácia” nem más, mint a hatalmat gyakorló elitek váltakozásának civilizált lebonyolítása. Jó, azt én sem gondoltam, hogy a demokrácia „a nép hatalma”, ez nekem már korábban is túl rousseau-ista, sőt kommunista dolog volt, de abban azért bíztam, hogy a civil társadalom, egyáltalán „a társadalom”, ahogy az angolok nevezték, „az úr”, még akkor is, ha „felül a gálya”.

Most már csak abban bízom, hogy ha nem is lehet megakadályozni ezt az uralmat, úgy überhaupt, a pénzügyi és médiahatalom, és az ezzel szimbiózisban élő intellektuális „hatalom” elég erős lesz ahhoz, hogy a régi arisztokráciához hasonlóan legalább egy ideig féken tartsa ezt az új abszolutizmust.

És akkor, a két tényleges hatalom közötti senki földjén létrehozhatunk talán – az egykori szerzetesrendek mintájára – néhány „kolostort”. De persze csak akkor, ha lesznek olyan mecénások, akik – „bűneik” megváltása fejében – hajlandóak lesznek ezeket támogatni.

*

És végül egy update Einsteinhoz.

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

